Organizator szkolenia: Instytut
Szkolenia Ekonomiczno - Prawnego
Dane kontaktowe:
tel. 774536009; mobile: 662211225;
504850668, www.isepszkolenia.pl
Link do warunków
uczestnictwa w szkoleniu na naszej stronie www
RAMOWY PROGRAM I HARMONOGRAM
SZKOLENIA:
Dzień poprzedzający
szkolenie: wysyłka materiałów szkoleniowych w formie
elektronicznej do uczestników na wskazany w rejestracji adres
e-mail.
Dzień szkolenia:
- do 8:40 - logowanie
uczestników na platformę szkoleniową
(po zalogowaniu dostępna jest "poczekalnia", która w
momencie startu przełączy się
na pokój webinarowy)
- 8.45 - 10:30 - wykład cz. I
- ok. 10:30 - przerwa 20 min ☕
- 10:50 - 12:30 - wykład cz. II
- ok. 12:30 - przerwa 20 min ☕
- 12:50 - 14:30 - wykład cz. III
- 14.30 - zakończenie szkolenia
Cel
szkolenia:
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom
praktycznej i aktualnej wiedzy z zakresu rozliczania podatku VAT w
transakcjach międzynarodowych w 2026 roku, z uwzględnieniem
obowiązujących przepisów krajowych i unijnych oraz najnowszych
zmian interpretacyjnych. Szkolenie ma na celu usystematyzowanie
zasad dotyczących m.in. WDT, WNT, importu i eksportu towarów oraz
świadczenia usług transgranicznych, a także prawidłowego ustalania
miejsca opodatkowania i dokumentowania transakcji.
Adresaci
szkolenia:.
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów
księgowości i finansów, głównych księgowych, specjalistów ds. VAT,
doradców podatkowych, biegłych rewidentów oraz pracowników biur
rachunkowych. Adresatami są również przedsiębiorcy oraz osoby
zajmujące się rozliczaniem transakcji międzynarodowych, które chcą
zaktualizować i uporządkować wiedzę w zakresie VAT w 2026 roku.
Forma realizacji szkolenia i
materiały szkoleniowe:
- Szkolenie realizowane jest
w formie wykładu online, poparte przykładami z życia gospodarczego,
w trakcie którego omawiane będą najistotniejsze
zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT w
obrocie międzynarodowym.
- Stosowane są metody i techniki
nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania
problemów.
- Autorskie materiały szkoleniowe
zostaną przesłane wszystkim zgłoszonym uczestnikom (po dokonaniu
płatności) dzień wcześniej na wskazany w zgłoszeniu adres
e-mail.
- Po zakończonym szkoleniu uczestnicy
oceniają szkolenie poprzez pozostawienie opinii w formie
ankiety, które pozwolą nam podsumować efekty i jakość
realizacji szkolenia.
Część 1
Wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów
– Warunki uznania przemieszczenia towarów za WDT/WNT
– Numer identyfikacyjny kontrahenta jako warunek skorzystania ze
stawki 0%
– Dokumentowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych w świetle
aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz organów
podatkowych (należyta staranność w udokumentowaniu przemieszczenia
towaru)
– Przemieszczenie towaru własnego importowanego w innym kraju
UE
– Obowiązek podatkowy w WDT i WNT – zasady ogólne i przypadki
problematyczne (np. wystawienie faktury przed dostawą, brak
faktury, brak dokumentów potwierdzających wywóz towaru)
– Podstawa opodatkowania (w tym opłaty dodatkowe, np. koszty
transportu, atestów)
– Korekty w WDT/WNT – kiedy ująć i po jakim kursie przeliczyć
– Zaliczki na poczet WDT i WNT – brak opodatkowania
– Kursy przeliczeniowe w transakcjach wewnątrzwspólnotowych
– Wykazanie WDT i WNT w JPK_V7
– Faktura a odliczenie VAT przy WNT
Eksport towarów oraz dostawa z montażem
– Definicja eksportu na gruncie ustawy o VAT
– Eksport pośredni i bezpośredni – różnice i praktyczne
przykłady
– Obowiązek podatkowy w eksporcie – znaczenie formuł Incoterms i
innych warunków dostawy dla właściwego rozliczenia eksportu,
przykłady praktyczne
– Zaliczka w eksporcie towarów – moment powstania obowiązku
podatkowego, warunki opodatkowania stawką 0%
– Warunki stosowania stawki VAT 0% – dokumenty potwierdzające
wywóz, omówienie problemów dokumentacyjnych, przykłady
praktyczne
– Planowane zmiany w dokumentowaniu eksportu od 2027 r.
– Wywóz do magazynu konsygnacyjnego poza terytorium UE
– Korekty w eksporcie towarów – kiedy ująć i po jakim kursie
przeliczyć?
– Miejsce opodatkowania dostaw z montażem
– Możliwość stosowania procedury odwrotnego obciążenia – kiedy
muszę się zarejestrować jako podatnik VAT w innym kraju?
– Obowiązek podatkowy w dostawie z montażem – kiedy powstaje, jaki
wpływ mają postanowienia umowne?
– Praktyczne przykłady – jak unikać pułapek w opodatkowaniu
VAT?
Część 2
Transakcje łańcuchowe
– Definicja transakcji łańcuchowej
– Jak rozpoznać, że bierzemy udział w łańcuchu dostaw towaru
– Ustalenie miejsca i sposobu opodatkowania poszczególnych dostaw w
łańcuchu (dostawa ruchoma i nieruchoma)
– Zasady przypisania transportu w dostawie łańcuchowej skutkującej
wywozem poza terytorium UE
– Dostawa łańcuchowa z importem towarów na terytorium UE oraz
dokonana w całości poza terytorium UE – zasady opodatkowania
VAT
– Procedura uproszczona dla wewnątrzwspólnotowej transakcji
trójstronnej (WTT) – warunki stosowania, sposób wystawienia faktury
i rozliczenia WTT w ewidencji VAT, deklaracji VAT oraz informacji
podsumowującej
Sprzedaż konsumencka na terenie UE
– Pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość
(WSTO) oraz sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI)
– Limit wartości sprzedaży dla WSTO niepowodujący obowiązku
naliczenia VAT w innym kraju
– Zasady dokumentowania WSTO
– Moment powstania obowiązku podatkowego
– Procedura VAT OSS oraz VAT IOSS – jak się zgłosić, jakie są
korzyści, jak rozliczać?
Transakcje usługowe
– Miejsce świadczenia usług – zasada ogólna przy usługach
świadczonych na rzecz podatników oraz niepodatników (np.
konsumentów)
– Status nabywcy jako podatnika dla potrzeb ustalania miejsca
świadczenia
– Siedziba działalności gospodarczej oraz stałe miejsce prowadzenia
działalności gospodarczej – praktyka organów podatkowych, sądów
administracyjnych oraz TSUE
– Usługi związane z nieruchomościami – zakres pojęcia i miejsce
opodatkowania, praktyczne przykłady, najczęstsze problemy dla
polskich firm związane z ustaleniem miejsca opodatkowania
– Usługi transportowe, spedycyjne, logistyczne
– Usługi gastronomiczne, cateringowe, wynajem pojazdów
– Wstęp i udział w międzynarodowych targach, wystawach,
konferencjach i innych imprezach
– Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług
– Refakturowanie usług międzynarodowych
– Stawka 0% dla usług związanych z międzynarodowym transportem i
logistyką – zasady stosowania oraz wymagana dokumentacja
– Korekty w sprzedaży i zakupie usług – kiedy ująć i po jakim
kursie przeliczyć?