Logo

DZIEŃ 2 - Podatek VAT w transakcjach międzynarodowych - zasady rozliczeń w 2026 roku

Tipo de sala

Permanente

Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Este campo é obrigatório.
Campos obrigatórios
* Caso já tenha se registrado e não consiga localizar seu e-mail de confirmação de registro, clique aqui!
O endereço de e-mail está incorreto. Verifique seu endereço de e-mail.

Um e-mail de confirmação com detalhes de login foi enviado ao e-mail fornecido.

Teste de configuração do sistema. Clique aqui!

Pauta do evento


Organizator szkolenia: Instytut Szkolenia Ekonomiczno - Prawnego
Dane kontaktowe:
tel. 774536009; mobile: 662211225; 504850668, www.isepszkolenia.pl

Link do warunków uczestnictwa w szkoleniu na naszej stronie www


RAMOWY PROGRAM I HARMONOGRAM SZKOLENIA:

Dzień poprzedzający szkolenie:  wysyłka materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej do uczestników na wskazany w rejestracji adres e-mail.

Dzień szkolenia:

  • do 8:40 - logowanie uczestników na platformę szkoleniową (po zalogowaniu dostępna jest "poczekalnia", która w momencie startu przełączy się na pokój webinarowy)
  • 8.45 - 10:30 - wykład cz. I
  • ok. 10:30 - przerwa 20 min ☕
  • 10:50 - 12:30 - wykład cz. II
  • ok. 12:30 - przerwa 20 min ☕
  • 12:50 - 14:30 - wykład cz. III
  • 14.30 - zakończenie szkolenia

Cel szkolenia:

Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej i aktualnej wiedzy z zakresu rozliczania podatku VAT w transakcjach międzynarodowych w 2026 roku, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów krajowych i unijnych oraz najnowszych zmian interpretacyjnych. Szkolenie ma na celu usystematyzowanie zasad dotyczących m.in. WDT, WNT, importu i eksportu towarów oraz świadczenia usług transgranicznych, a także prawidłowego ustalania miejsca opodatkowania i dokumentowania transakcji.

Adresaci szkolenia:.

Szkolenie skierowane jest do pracowników działów księgowości i finansów, głównych księgowych, specjalistów ds. VAT, doradców podatkowych, biegłych rewidentów oraz pracowników biur rachunkowych. Adresatami są również przedsiębiorcy oraz osoby zajmujące się rozliczaniem transakcji międzynarodowych, które chcą zaktualizować i uporządkować wiedzę w zakresie VAT w 2026 roku.

Forma realizacji szkolenia i materiały szkoleniowe:

  • Szkolenie realizowane jest w formie wykładu online, poparte przykładami z życia gospodarczego, w trakcie którego omawiane będą najistotniejsze zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT w obrocie międzynarodowym.
  • Stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów.
  • Autorskie materiały szkoleniowe zostaną przesłane wszystkim zgłoszonym uczestnikom (po dokonaniu płatności) dzień wcześniej na wskazany w zgłoszeniu adres e-mail.
  • Po zakończonym szkoleniu uczestnicy oceniają szkolenie poprzez pozostawienie opinii w formie ankiety,  które pozwolą nam podsumować efekty i jakość realizacji szkolenia.

Program szkolenia

Część 1
Wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów
– Warunki uznania przemieszczenia towarów za WDT/WNT
– Numer identyfikacyjny kontrahenta jako warunek skorzystania ze stawki 0%
– Dokumentowanie transakcji wewnątrzwspólnotowych w świetle aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz organów podatkowych (należyta staranność w udokumentowaniu przemieszczenia towaru)
– Przemieszczenie towaru własnego importowanego w innym kraju UE
– Obowiązek podatkowy w WDT i WNT – zasady ogólne i przypadki problematyczne (np. wystawienie faktury przed dostawą, brak faktury, brak dokumentów potwierdzających wywóz towaru)
– Podstawa opodatkowania (w tym opłaty dodatkowe, np. koszty transportu, atestów)
– Korekty w WDT/WNT – kiedy ująć i po jakim kursie przeliczyć
– Zaliczki na poczet WDT i WNT – brak opodatkowania
– Kursy przeliczeniowe w transakcjach wewnątrzwspólnotowych
– Wykazanie WDT i WNT w JPK_V7
– Faktura a odliczenie VAT przy WNT
Eksport towarów oraz dostawa z montażem
– Definicja eksportu na gruncie ustawy o VAT
– Eksport pośredni i bezpośredni – różnice i praktyczne przykłady
– Obowiązek podatkowy w eksporcie – znaczenie formuł Incoterms i innych warunków dostawy dla właściwego rozliczenia eksportu, przykłady praktyczne
– Zaliczka w eksporcie towarów – moment powstania obowiązku podatkowego, warunki opodatkowania stawką 0%
– Warunki stosowania stawki VAT 0% – dokumenty potwierdzające wywóz, omówienie problemów dokumentacyjnych, przykłady praktyczne
– Planowane zmiany w dokumentowaniu eksportu od 2027 r.
– Wywóz do magazynu konsygnacyjnego poza terytorium UE
– Korekty w eksporcie towarów – kiedy ująć i po jakim kursie przeliczyć?
– Miejsce opodatkowania dostaw z montażem
– Możliwość stosowania procedury odwrotnego obciążenia – kiedy muszę się zarejestrować jako podatnik VAT w innym kraju?
– Obowiązek podatkowy w dostawie z montażem – kiedy powstaje, jaki wpływ mają postanowienia umowne?
– Praktyczne przykłady – jak unikać pułapek w opodatkowaniu VAT?
Część 2
Transakcje łańcuchowe
– Definicja transakcji łańcuchowej
– Jak rozpoznać, że bierzemy udział w łańcuchu dostaw towaru
– Ustalenie miejsca i sposobu opodatkowania poszczególnych dostaw w łańcuchu (dostawa ruchoma i nieruchoma)
– Zasady przypisania transportu w dostawie łańcuchowej skutkującej wywozem poza terytorium UE
– Dostawa łańcuchowa z importem towarów na terytorium UE oraz dokonana w całości poza terytorium UE – zasady opodatkowania VAT
– Procedura uproszczona dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (WTT) – warunki stosowania, sposób wystawienia faktury i rozliczenia WTT w ewidencji VAT, deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej
Sprzedaż konsumencka na terenie UE
– Pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI)
– Limit wartości sprzedaży dla WSTO niepowodujący obowiązku naliczenia VAT w innym kraju
– Zasady dokumentowania WSTO
– Moment powstania obowiązku podatkowego
– Procedura VAT OSS oraz VAT IOSS – jak się zgłosić, jakie są korzyści, jak rozliczać?
Transakcje usługowe
– Miejsce świadczenia usług – zasada ogólna przy usługach świadczonych na rzecz podatników oraz niepodatników (np. konsumentów)
– Status nabywcy jako podatnika dla potrzeb ustalania miejsca świadczenia
– Siedziba działalności gospodarczej oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – praktyka organów podatkowych, sądów administracyjnych oraz TSUE
– Usługi związane z nieruchomościami – zakres pojęcia i miejsce opodatkowania, praktyczne przykłady, najczęstsze problemy dla polskich firm związane z ustaleniem miejsca opodatkowania
– Usługi transportowe, spedycyjne, logistyczne
– Usługi gastronomiczne, cateringowe, wynajem pojazdów
– Wstęp i udział w międzynarodowych targach, wystawach, konferencjach i innych imprezach
– Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług
– Refakturowanie usług międzynarodowych
– Stawka 0% dla usług związanych z międzynarodowym transportem i logistyką – zasady stosowania oraz wymagana dokumentacja
– Korekty w sprzedaży i zakupie usług – kiedy ująć i po jakim kursie przeliczyć?